10 rzeczy, które powstrzymują od bycia szczęśliwym


piotr-1

10 rzeczy, które powstrzymują od bycia szczęśliwym
Żyjemy dłużej niż kiedykolwiek, nie cierpimy głodu, żyjemy w bezpiecznym rejonie świata i cieszymy się wolnością zarówno w kwestiach prywatnych, jak wybór partnera życiowego, posiadanie lub nieposiadanie dzieci, jak i w kwestiach zawodowych. Tymczasem coraz więcej osób korzysta z pomocy psychoterapii i farmakologii, żeby uciszyć poczucie nieszczęścia i pustki. Skoro więc moglibyśmy być szczęśliwi, to co sprawia, że nie jesteśmy?

  1. Nierealistyczne wymagania, przede wszystkim oczekiwanie, że wszystko zawsze pójdzie gładko. Wszelkie przeszkody lub porażki rujnują wtedy naszą wizję rzeczywistości i zamykają na dobre aspekty sprawy.
  2. Bezpodstawna wizja własnej osoby jako nadzwyczajnej. Zdrowa porcja wysokiego poczucia własnej wartości jest jak najbardziej na miejscu. Jeśli jednak inni nie podzielają naszej opinii i traktują nas zwyczajnie, możemy być rozczarowani ich zachowaniem.
  3. Uznawanie nieodpowiednich wartości za właściwe. Kiedy już zobaczymy, że poświęciliśmy czas i energię na realizację niewłaściwego celu, poczucie straty może być dotkliwe.
  4. Przyzwyczajenie do tego, co mamy. Zamiast celebrować osiągnięcia i cieszyć się z nich, przestajemy cenić to, co już osiągnęliśmy. Zaczynamy pragnąć coraz więcej i już nic nie jest w stanie nas zadowolić na dłużej. Nieważne, jak ciężko będziemy pracować, będziemy żyć w poczuciu niespełnienia.
  5. Oczekiwanie, że inni nas uszczęśliwią. Obarczanie partnera, rodziny czy przyjaciół odpowiedzialnością za nasze szczęście tylko uzależnia nas od innych. Może też prowadzić do myślenia, że skoro nie jestem szczęśliwy/ szczęśliwa, to druga osoba mnie nie kocha (nie stara się) lub że do siebie nie pasujemy, podczas gdy druga strona robi coś nie po naszej myśli.
  6. Zaniechanie dążenia do szczęścia ze strachu przed rozczarowaniem. Wychodząc z założenia, że „i tak się nie uda”, odbieramy sobie szansę do zmiany na lepsze. Czy w sprawach wyboru partnera, czy zawodowych, nie ryzykując, wprawdzie nic nie stracimy, ale też nie wykorzystamy nadarzających się okazji.
  7. Przebywanie w otoczeniu pesymistów. Według badań psychologicznych poczucie niezadowolenia może być wzmacnianie z zewnątrz. Od pesymistów usłyszymy częściej negatywne komunikaty, co pogłębia nasze obawy i wątpliwości i odbiera nam odwagę do działania.
  8. Uważanie szczęścia i zadowolenia za naturalny i stały stan. Szczęście to uczucie pochodzące z wewnątrz i jest zmienne i ulotne. Znika pod wpływem smutnych wydarzeń i cierpienia, ale także w ciężkich okresach, np. w żałobie, pojawia się od czasu do czasu. Traktując je jako dane, nie cenimy tych chwil, kiedy trwa, za to kiedy go nie ma, czujemy, że coś nam odebrano.
  9. Przekonanie, że za chwile szczęścia trzeba potem ciężko zapłacić. Odwrotnym skutkiem uznawania szczęścia i nieszczęścia za zmienne jest poczucie zagrożenia za każdym razem, kiedy mamy lepszy okres. Nie cieszymy się wtedy ze szczęścia, ale boimy się, co nadejdzie potem.
  10. Niedocenianie własnych osiągnięć. Kto własne sukcesy przypisuje czynnikom zewnętrznym, ten nie tylko pomniejsza swoje zdolności, ale także ignoruje własny wysiłek. Łatwiej jest stawiać czoła wyzwaniom kiedy wiemy, że w przeszłości udało nam się stworzyć coś pięknego i dobrego.

Na postawie artykułu „Zbędne nieszczęście”
http://www.karriere.de/karriere/unnoetiges-unglueck-168678/